Resepi 252 : Cakoi Mudah - Layan jer..

Assalamualaikum wbt
Salam Sejahtera


Semalam ABM ade buat cakoi.
Mudah nak buat.
Barang2 pon mmg dah tersedia ada kat dapur.
Sbb haritu ade nampak kawan ABM yg blaja kat jepun ni
post dy buat cakoi.
Terliur pulak.
So, smalam ABm buatlah menu ni.
Tapi bentuk cakoi yg ABM buat ni sangatlah pelik.
Hahaha. Takpelah, asal boleh makan.


Resepi ABM ambil dari MyResipi
Thanks for the resepi eh.
Memang mudah.
Yang penting ianya sedap.
So, sesape yg nak buat tu, boleh la jenguk resepi 
kat bawah.
ABM separuhkan adunan kat bawah ni dapat 
lebih kurang 8 ketul camtu.


BAHAN BAHAN
(15-20 ketul)

400g tepung gandum
1 cawan air
1 sudu besar majerin
1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
1 sudu besar susu pekat/susu tepung
 1 biji kuning telur - tak letak pon boleh
2 sudu kecil yis
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng


CARA CARA

1. Masukkan kesemua bahan kedalam mangkuk kecuali tepung dan minyak. Kacau sebati.
2. Masukkan tepung sikit demi sikit sambil uli. Jika dah tuang semua tepung masih lagi lembik adunan tersebut, boleh la tambah2 sikit tepung sampai menjadi doh. Alter2 lah sikit ye.
3. Uli sehingga doh tak melekat pada mangkuk. Rehatkan selama 30 minit untuk naikkan sikit doh tersebut.

Penyediaan
Ambil doh tadi dan buat step seperti di bawah untuk dijadikan cakoi :

1. Canai doh memanjang bentuk segi empat tepat. 
2. Potong doh lebih kurang 1-1.5 inci.
3. Cantumkan dua doh yg dipotong tadi,
4. Ambil lidi dan tekan sikit bahagian yg dicantum tu untuk menampakkan lagi seperti cakoi. Pastikan lidi dicelup air sebelum berbuat sedemikian.
5. Sediakan minyak untuk menggoreng. Bila dah panas, ambil doh cakoi tadi. Sebelum dimasukkan kedalam kuali, tarik doh tadi memanjang. Gunakan api yg kecil sikit ye. Takut dalam tak masak pulak. Buat sehingga habis.
6. Boleh dicicah dengan sos kegemaran.

ENJOY!



Comments

Moonirah said…
simple jek..leh terai nie...tenkiu2
Engku Muzahadin said…
Cantik plk Muz tgok rupa cakoi ABM ni ;)
anas said…
nice pic...trliur la plak
munee said…
nmpk cam keras je cakoi tu....he.
Anonymous said…
dh try..menjadi..thanx (^_^)
Millie said…
Cakoi ni jadi manis ke if ikut resepi ni? Since ada letak gula n susu pekat
Juhari said…
Sok nk buat lah cakoi ni....tepung gandum sy syor kan tepung gandum cap bunga lili jgn beli...sebab lambat kembang walaupun adunan sama.sy pernah buah kuih donut langsung tak kembang....rosak kuih dibuatnya....hehehe
Anonymous said…
Adunan blh simpan brapa lama yer
Unknown said…
Cantum tu macam mana? Atas bwh ke atau sebelah2?
Unknown said…
Biasa kalo tak kembang doh tu, mgkn sebab yis cik. Yis dah mati. Kalo yis tu ada buih2 masa rendam air tu tanda ok..kalo sy buat selalu mcm tu..
Unknown said…
Biasa kalo tak kembang doh tu, mgkn sebab yis cik. Yis dah mati. Kalo yis tu ada buih2 masa rendam air tu tanda ok..kalo sy buat selalu mcm tu..
Unknown said…
Cantum tu macam mana? Atas bwh ke atau sebelah2?
Unknown said…
Cantum tu macam mana? Atas bwh ke atau sebelah2?
Unknown said…
Klau.x de yis..guna.baking powder ok x..heehe
Unknown said…
Yis instant ke yis frozen tu?
Unknown said…
Klau gantikan yis ngn baking powder / soda bikarbonat boleh tak ? menjadi ke ?
WAHYUNI ELVIN said…
Halo semua yang melihat ini di seluruh dunia, ada banyak penipu di situs ini, saya punya kabar baik untuk dibagikan. tolong bergabung dengan saya untuk bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pemberi pinjaman. Saya baru saja mendapat pinjaman dari ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM yang sah. Beginilah cara saya mendapatkan kontak mereka. Saya melihat testimoni Ibu Nuliana Novi dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari mereka dan dia memberi mereka email ke semua orang "elinajohnson22@gmail.com" jadi saya segera mengirim email kepada mereka dan mereka menanggapi email saya, Jujur, pada awalnya saya sangat takut karena saya telah kehilangan uang saya dengan begitu bodohnya sebelumnya. Tapi, saya kaget karena kurang dari 3 jam setelah itu, pinjaman Rp 700.000.000, saya ajukan sampai benar-benar ditransfer ke rekening saya.

Seluruh prosesnya sederhana. dan pinjaman mendesak dengan bunga 2% Saya mendapat cepat Tidak ada biaya dari perusahaan, yang saya lakukan hanyalah membayar pin pinjaman ke Kementerian. Tidak ada penjamin yang dibutuhkan dari saya. sampai sekarang, saya masih sulit percaya bahwa itu benar.

Saya pikir saya sedang bermimpi ketika saya mendapat peringatan dari bank saya. Sekarang hatiku dipenuhi dengan kegembiraan. Saran saya sederhana untuk semua orang yang mencari dorongan tulus untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulai bisnis atau untuk membiayai proyek adalah dengan mengirim email kepada mereka sekarang dan Anda akan terkejut betapa saya terkejut. Secara khusus saya ingin berterima kasih kepada Nuliana novi yang telah memberikan kontaknya di forum ini.

Dan jika Anda menelepon mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka dan itu belum semuanya, mereka memiliki jangka waktu yang tepat yang juga memberikan nasihat keuangan tentang bagaimana Anda menginvestasikan pinjaman Anda untuk memastikan Anda tidak pernah jatuh miskin lagi dalam hidup Anda dan layanan ini. gratis, tolong sebarkan kabar baik agar orang lain juga bisa mendapatkan keuntungan. terima kasih, email mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com

^, Nama saya Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, ini email saya wahyunielvin@gmail.com Catatan: semua scammer meminta biaya pendaftaran, hati-hati, semuanya scam. semoga ALLAH memberkati kalian semua. Satu hal terakhir yang perlu diperhatikan, tolong ada beberapa orang yang menggunakan kesaksian ini untuk alasan egois mereka, saya yang dengan kesaksian yang benar yang lain adalah palsu dan mereka adalah penipu, harap berhati-hati.
Deepika said…
Thanks for sharing this blog... I really like it
loan app
personal loan app
Anonymous said…
Thanks for sharing, i love your blogs.The digital advertising company #ARM Worldwide is a highly dynamic and innovative division within the advertising industry that specializes in digital marketing strategies and campaigns.
Sahaj Kaur said…
This comment has been removed by the author.
Sahaj Kaur said…
This comment has been removed by the author.
Sahaj Kaur said…
Boost efficiency and compliance with SAP DRC (Document and Reporting Compliance). Streamline document creation, management, and reporting with automated workflows, audit trails, and real-time insights. Stay compliant and informed with SAP DRC

Popular Posts